Måndag 5.11

Jag har varit här i 51 dagar nu. Det låter inte så länge men det är det. Igår bokades biljetter för en Svergievisit nästa vecka, ska bli så skönt att mysa och krypa upp i soffan med familjen framför brasan och Doobidoo med mammas världsbästa mat! Igår och idag har tyvärr varit lite nedåt dagar, trots att vi faktiskt har sol men det är kallt som satan. Ibland får man lov att inte vara på topp. Därför ligger jag och lyssnar på Dirty Dancing - Soundtrack och försöker njuta av ledigheten. Jeanne avslöjade för mig i morse att hon försöker spela cool och förstå vad jag går igenom med allt som händer just nu men hon erkände att hon är livrädd för att jag inte ska komma tillbaka från Sverige!
 
Då till den underbara helgen:
 
Fredags: The Buffé (som jag berättat om inna, helt amazing again) med Frida, som besökte Wimbledon för första gången, och Jossan! Vi åt tills vi sprack. Och sen åt vi lite till från efterrättsbuffén med glass och chokladfontän osv. Proppmätta, allt gick så mycket långsamare än vanligt bara för att vi var SÅ mätta, haha, åkte vi hem till mig. Myste lite med gitarren. Lisa kom och mötte oss långt i norra London och nästa stopp var hemma hos Frida, som levde sin sista helg i London ensam i sin aupairfamiljs hus! Detta utnyttjades för förfest med baguette, kex, brie, jordgubbar, chips och svensk cider! Mycket mysigt! För sent för att gå ut i Nässjö åkte vi till Islington och Propaganda. Bästa stället ever! Två dansgolv varav ett var poprock och ett var med fantastisk indiemusik såsom Arctic Monkeys, Mumford and Sons, Queen, Vaccines och avslutades med "Dancing in the Moonlight". Det var söta brittiska pojkar överallt och alkoholen var billig som satan eftersom detta var ett studenthak. 2,95£/öl eller drink, helt galet billigt! Vi dansade och sjöng (skrek) tills vi fick träningsvärk i magen (jag vet, träningsvärk i magen låter sjukt) och tidigt på morgonkvisten, sisådär vid 4 satt vi på bussen hem! Sen däckade alla hemma hos Frida. Återigen fick jag sova i en fantastiskt skön säng. Det är tydligen bara min i hela London som inte har en bäddmadrass...
 
Lördag: Vaknade, förvårnadsvärt pigg. Vi åt gröt och ägg. :) Jossan och jag åkte vidare mot Greenwich för att möta Ida och Mia, båda från jönköpingsområdet, sjukt att vi träffas i London! I Greenwich besökte vi The Peter Harrison Planetarium at the Royal Observatory i Greenwich Park. Ett museum om rymden! Mina gamla drömmar om att få vara med i "Vintergatan 1a och 1b" och "Tillbaka till Vintergatan" återvände genast. Man fick se häftiga prylar som används vid viktiga upptäckter och mina fysikkunskaper kom  för första gången till användning. Tillsist gick vi på en show "The Universe Exposed" som var i en slags biosalong där stolarna var i liggande ställning och man stirrade upp i det gigantiska kupolformade taket som förvandlades till en stjärnfylld natthimmel. Efter museumbesöket fann vi Greenwich omtalade utsikt. Det var helt obeskrivligt vackert. Vi gick till Wetherspoons och åt en superbillig och supergod hamburgare-tallrik! 
På kvällen var tanken att vi äntligen skulle se James Bond, men självklart var den fullbokad över HELA London. Istället fick Jossan och jag sällskap av Frida och 4 andra tjejer på filmen The Intouchables (jag hela tiden trott den heter Untouchable, opps!) och den var helt fantastisk. En fransk, verklighetsbaserad film som verkligen berörde. På svenska tror jag titeln är En oväntad vänskap, och det var det verkligen! Mycket bra avslut på två sköna dagar och ett tårögt farväl av fina Frida. Idag har hon åkt hem till Sverige. 
 
Söndag: Sovmorgon och första söndagen utan massa "måsten"! Framåt eftermiddagen träffade jag upp min kära Lekeryds-Ida i Kensington Gardens och jag har nu druckit mitt första (och troligtvis sista) Afternoon Tea någonsin. Det var inte det dyraste vi kunde hitta men inte var det billigt inte. Laxmackan var dock riktigt smarrig.Vi vandrade runt i parken och pratade om allt mellan himmel och jord och frös som bara den. Royal Albert Hall var ståtlig och vacker och självklart var det en flock asiatiska turister utanför och tog kort. Där ska vi försöka pricka in en julkonsert mellan mina luciaframträdanden. :)
 
Fredag: Efterrätt


Såå Gott!


Buckhult och Frida öser!


Smarta män säger smarta saker


The Planetorium (Rymd-museumet som jag kallar det)


Den vackra utsikten från Greewich!
(Och ja mamma, jag använder reflex som du ser här, haha)



Kensington Gardens: The Orangery at Kensington Palace


Afternoon Tea! Dyrt men Gott!



Vackra Royal Albert Hall
 
 
Nu ska jag scrapbooka och försöka fördriva tiden tills Igor kommer på onsdag! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

buckhult.blogg.se

Med min röda gitarr på ryggen, den överfyllda röda resväskan i handen och den lilla laptopen under armen beger mig mot London (Harry Potter och musikalernas förlovade stad) och Wimbledon. Au-pair-livet väntar i form av tre spralliga barn som jag nu ska lära allt jag kan! Buckhult is on road!

RSS 2.0