Weekend of Ikea och svensk julmarknad

Lördagen började tidigt med att möte upp Ida och Michaela på Wimbledon station för att ta spårvagnen/tram till Croyden och IKEA. Underbara svenska blå-gula IKEA med alla svenska pryl-namn med å, ä och ö. Vi vandrade runt och undersökte utbudet ca 5 gånger och sen åt vi köttbullar med potatismos, brunsås och Lingon sylt. Mannen vid serveringen påstod att det skulle hete Lingonberry jam men vi intygade och försökte lära honom säga Lingon sylt! Det var gott men inte lika gott som i Sverige. Vi köpte massa ljus med kaneldoft inför julen, chokladkola, julmust och godissnören, samt färdiga pepparkakshus-delar! Vilket var namngivet Pepparkaka Hus. Svensk 2. Vi åkte hem och Ida och jag hade mys i ett nersläkt rum med massa tända doftljus och tittade på Vingar av Glas. Man blir alltid uppmuntrad av en 20årig Alexander Skarsgård utan tröja... Hihi.
 

 
Efter sju kom även Mikaela förbi och vi festade med pizza och öl innan vi skulle gå ut i Wimbledon med Maja och Johanna. Efter överfulla krogar hamnade vi tillslut på billiga weatherspoons där champange och mojito var alldeles för billigt. Alldeles FÖR billigt. Då vi skulle besöka en av Wimbledons två nattklubbar mötte vi två sydafrikaner och en kille från texas som rådde oss till att inte gå in och istället hade vi mycket trevliga konversationer med dessa. Regnet började falla, vi åt lite pommes och sen gick vi hem och sov! Mysig kväll.


 
Söndagen började med stress pågrund av inställda tubar. Lite sen, som så ofta annars, anlände jag till den svenska julmarknaden och blev direkt tilldelad ett fint randigt förkläda a la Lina i Emil i Lönneberga. Mina armar i dag verkar utav att ha bärt runt på en fylld kaffekanna i 5 timmar. Vi pratade med gäster och serverade kaffe på fina bord med vackra dukar och julmusik klingande i bakrunden. Gott doftande bakverk och mackor i alla desslag med räkor, köttbullar, lax osv och självklart öl. Förvånadsvärt nog var de flesta gäster brittiska och inte svemska. Lussekatterna gick som smör i solsken liksom princesstårta och köttbullar och räksmörgåsar! Själv åt jag ett köttbullemacka och spillde rödbetssallad på hela mig! Trötta som bara den fick vi dra bort dukarna för att människorna skulle vilja lämna vårt gemytliga café. Vi är nu experter på att packa ner Ikeahyllor vilket vi gjorde ca 10st var. Sedan fick vi jättegod chillicorncarne, bakverk och prästen försökte tvinga på alla varsin sup till ihärdiga och fräcka snapsvisor! Mycket roligt. Trött som jag vet inte var. Åkte jag hem. Åt Estrellachips som jag inhandlat på marknaden, var avundsjuk på att småland har snö och tittade på Harry Potter. Somnade fort som bara den.

Cafeet i kyrksalen

Fina flickor i förkläden
Och Marie vår "au-pair-urmoder"



Bakverk


Så här vackra och glada var vi. Haha.
 
Imorse skulle jag börja 8.15 men mamman knackar på en halvtimma tidigare och säger att jag kan sova ut. Så inställd på att gå på vattenaerobis 10.45 vaknar jag självklart 10.47. Så nu tittar jag på ytterligare en HarryPotter film för att hinna ikapp Ida till vår HP-kväll tonight! Jag skulle då börja 13.45 men pga av sjuka barn här och där börjar jag nu 14.30 och jobbar ett par timmar, sedan ska jag till Ida! Hon har massa kinapuffar till mig från julmarknaden! Massa tråkig information här.  Det är både bra och dåligt att sova 11timmar - man får liksom ingen koll på livet. 
 
Bara 22 dagar kvar tills jag kommer hem. Ack, som jag längtar.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

buckhult.blogg.se

Med min röda gitarr på ryggen, den överfyllda röda resväskan i handen och den lilla laptopen under armen beger mig mot London (Harry Potter och musikalernas förlovade stad) och Wimbledon. Au-pair-livet väntar i form av tre spralliga barn som jag nu ska lära allt jag kan! Buckhult is on road!

RSS 2.0